CSI Lawyer och CSI LakiMies 11.0 uppdateringspaket 27.6.23
27. juni, 2023 | ProgramversionerVi publicerar idag 27.6.23 ett uppdateringspaket av alla CSI program. Vi kommer inte att publicera något uppdateringspaket i juli, och därför har våra produktutvecklare till denna version korrigerat alla de fel som våra kunder rapporterat eller som vi själva hittat.
Vi rekommenderar starkt att regelbundet uppdatera till de nya uppdateringspaketen, särskilt för de kunder som laddar ner programmet via webben. Även de kunder som använder ett installeringspaket kan alltid be ett färskt, kostnadsfritt uppdateringspaket av oss.
Den nya versionen korrigerar följande fel:
Klient
- Grupperingen av jävskontrollsrapporten fungerade fel.
- Den riskbedömning som definierats för kunden överfördes inte till kundens ärenden.
- I klientidentifieringsfönstret visades inte ”Identifieringsnivåns orsak”-fältets rubrik i rött trots att fältet var angivet som obligatoriskt.
- I fältet ’Identifieringsnivåns orsak’ i Klientidentifieringsfönstret kunde man ange över 500 tecken, vilket ledde till ett felmeddelande (”String or binary data would be truncated…”) eftersom den tillåtna längden i databasen var 500 tecken.
- Om man hade valt att bevaka alla fält i ändringshistoriken gav öppnande av företagets, privatpersonens eller ärendets ändringshistorik felet ”Item has already been added”.
- Öppnande och stängande av listan för utskickslistans medlemmar gav ett felmeddelande då listan hade tillräckligt många medlemmar.
Ärende
- När en användare som var registrerad som insiderärendets assistent inte hade rättigheter att ändra på ärendets uppgifter, men ändå försökte ändra på tex. ärendets namn, gav programmet ett felmeddelande om saknade rättigheter och gav efter detta ett onödigt meddelande ”Fyll i alla obligatoriska uppgifter och/eller kontrollera att informationen fyllts i korrekt”.
- Om man hade valt att bevaka alla fält i ändringshistoriken gav öppnande av ärendets ändringshistorik felet ”Item has already been added”.
- Registreringar
- Då man i ett ärende med främmande valuta registrerade ett utlägg i CSI-programmets användargränssnitt var utlägget i ärendets valuta. Efter korrigeringen visas utlägget i bokföringsvalutan, men valutan kan i utläggsfönstret ändras till ärendets valuta.
- Då man överförde utlägg som massa och en del av utläggen redan fanns på det valda ärendet, fick användaren ett otydligt felmeddelande.
- Det svenska användargränssnittet hade dåliga översättningar i aktivitetens Upprepning-fönster och vissa statusalternativ i Aktiviteter-fönstret var dåligt översatta.
Fakturering
- När man prisjusterade en preliminärfaktura fick även de åtgärder som hade ett fast pris statusen ”Prisjustering”, trots att deras priser inte påverkades av prisjusteringen.
- I preliminärfakturans Betalare-mapp visade förskottsförslaget i vissa fall en felaktig summa.
- Ifall man hade allokerat förskott till en preliminärfaktura och en del av förskottet tidigare hade återbetalats, visade förskottsförslaget nettobeloppet felaktigt för preliminärfakturans betalare.
- När man i preliminärfakturans förhandsgranskning valde ”Specifikation per ärende”-parametern, sparades inte parametern så att den skulle användas till fakturans förhandsgranskning, skapande eller skickande.
- När man förhandsgranskade en preliminärfaktura eller förhandsgranskade en faktura via ärendet, ignorerade Utskriftsparametrar-fönstret systemets parametrar i vissa fall när databasen var skapad som en kopia.
- När parametern ”Göm utlägg” var deaktiverad och ”Göm utlägg i specifikationen” var aktiverad, gick utskriftsparametrarnas dialog i kors.
- Fakturans ursprungliga förfallodag visades inte i utskriftsparametrarna för betalningspåminnelsen. Efter korrigeringen visas i Förfallodag-fältet den ursprungliga fakturans förfallodag och datumet kan inte ändras.
- Om referensmaterialet i KTL-format innehöll betalningar för fakturor som redan betalmarkerats i CSI-programmet importerades inte dessa betalningar. Efter korrigeringen hämtas betalningarna som överbetalningar och konteras.
Fakturering av underärende
- Skapandet av en preliminärfaktura i huvud-/underärenden var väldigt långsamt då klienten har många preliminärfakturor i databasen. Efter korrigeringen skapas preliminärfakturan på fem sekunder jämfört med tidigare en minut.
- Programmet gav ett otydligt felmeddelande då man försökte avvisa huvudpreliminärfakturan men en eller flera godkända underpreliminärfakturor förhindrade detta.
- Brevid Preliminärfakturans registreringsdatum-fältet i preliminärfakturafönstret kom ett meddelande om underpreliminärfakturor även då inga preliminärfakturor fanns.
- På en faktura som var skapad från en huvud-/underärendestruktur fanns en onödig Andelsrad då det endast fanns en betalare. Detta berodde på en felaktig avrundning i situationer där både huvud- och underärendet hade lämpliga utlägg.
Vyer och rapporter
- ”Registrerade åtgärder per ärende”-vyns statusfiltrering var fel (standardfiltrering: Öppen), då ifrågavarande vy var definierad som standardvy.
- Om man hade valt filter i åtgärdslistan och ändrade på någon åtgärds Fakturerbar/Ej fakturerbar-status, laddades listan om i onödan och då försvann de valda filtreringarna.
- ”Förfallna fakturor”-mappen under Arbetsuppgifter visade endast fakturor där användaren var ärendets handläggare, men inte de fakturor där användaren var ägare eller faktureringskontakt.
- ”Fakturor med negativ öppen summa” -vyn var tillgänglig i mappen ”Förfallna fakturor” under Arbetsuppgifter, där inga avvikande vyalternativ ska finnas.
- Adressens land skrevs inte ut på ”Uppgifter om ärendet”-rapporten.
- Om man avpublicerade en rapport som för en viss användargrupp var tillagd i snabbval, blev rapporten ändå kvar i snabbval och då användaren valde rapporten fick användaren meddelandet ”Antingen har du inte åtkomst till informationen eller också har informationen tagits bort. Informationen kommer att tas bort från denna lista.” Efter korrigeringen får användaren meddelandet högst en gång och efter detta försvinner rapporten från användarens snabbvalslista.
- Rapporten ”Lista över aktiva ärenden” hade en del finska termer och stavfel och i ”Lista över ärenden” och ”Lista över aktiva ärenden” -rapporterna skrevs adressens land ut på finska.
- Det var möjligt att lägga till opublicerade och passiva vyer och rapporter till snabbval för en användargrupp.
Dokumenthanteringsintegrationer
- När man använde en delad mapp för dokumenthantering (CSI. ModulePlugin.SharedFolder.dll plugin) gav byte av klientens eller ärendets namn i vissa fall felet ”Sequence contains no elements”.
- När man bytte ärendets uppdragsgivare påverkade inte ändringen den fils metadata som var kopplad till ärendet i NetDocuments användargränssnitt.
- NetDocuments-integrationen gav felet ”Unable to find a constructor to use for type..” då man försökte begränsa tillgången till ärendet för en användargrupp. Problemet gällde även att till exempel definiera ett ärende som insiderärende.
- På små skärmar blev inte NetDocuments ”Logga in till API”-fönster helt och hållet synligt, eftersom man inte kunde ändra på fönstrets storlek eller scrolla i innehållet.
Bokföringsintegrationer
- Då Procountor inte överförde en betalning pga. att den inte föll innanför det tillåtna datumintervallet, syntes inte denna information som en varning i integrationsloggen, utan endast som information.
- Då man exporterade fakturor gav Procountor-integrationen felmeddelandet ”Value cannot be null” om det inte fanns någon konfigurerad produkt i Procountor.
- När man i Procountor-integrationen i samband med överföringen av fakturor lade till en produkt fördes inte det bokföringskontot som var länkat till produkten i CSI:s integrationsparametrar med, utan Procountors standardkonto användes. Efter korrigeringen syns de rätta bokföringskontona i Konto kolumnen.
- När man förde in en normal- eller förskottsfaktura till Procountor och man skapade bokföringsrader av fakturan, visade raderna inte det bokföringskontot som definierats.
- Fortnox integrationsloggen registrerade inte en situation där det uppstod ett problem med testanslutningen, till exempel om token hade gått ut och inte kunde uppdateras.
- Fortnox integrationen överförde som utlägg också kreditrader, som alltid hade summan 0.
- Importeringen av utlägg med bokföringsintegration till ett ärende med främmande valuta lämnade utläggets valutasummor som noll. Efter korrigeringen är utläggets valuta i CSI-programmet bokföringsvalutan och summan som hämtas från bokföringssystemet är i bokföringsvalutan.
- ”Fel och varningar”-vyn i integrationsloggen (Inställningar > Anpassning > Programmoduler > Integrationsloggar) hämtade även processerade loggrader och laddade ner dessa utan datumfiltreringar.
- CSI-programmets integrationslogg visade inte tillräckligt detaljerad information av gamla loggar som tagits bort då den nya integrationen kördes.
- Det var inte möjligt att på en gång markera flera fel-/varningsrader i integrationsloggen som processerade.
Allmänna korrigering
- ”Avrunda fakturorna till ett heltal”-parameterns värde nedärvdes inte från huvudkontoret till de andra kontoren.
- I vissa specifika situationer gav tillägg av bilagor till anteckningar felet ”Unexpected error code 50”.
- Det var möjligt att ange fler än 20 tillåtna tecken i namnet för en budgetgrupp, vilket gav ett oklart felmeddelande. Efter korrigeringen kan man ange max 20 tecken i namnet.
- Det gick inte att ange ett anpassat fält i läsläge (read-only).