CSI Lawyer och CSI LakiMies 11.0 uppdateringpaket 19.4.23
19. april, 2023 | ProgramversionerI dag publicerar vi ett nytt uppdateringspaket för CSI Lawyer och CSI LakiMies 11.0. Uppdateringspaketet ger också förbättringar för Due-integrationen och möjliggör skapandet av preliminära fakturor från utvalda transaktioner i huvud-/underärendestrukturen. Av dessa förbättringar publicerar vi en separat beskrivning.
Den nya versionen korrigerar följande fel:
- Det gick inte att inaktivera ett moderbolag för systemet meddelade att en rabattabell förhindrade inaktivering trots att bolaget inte hade någon rabattabell angiven.
- När man skapade en ny ärendeförfrågan eller ett nytt ärende lade systemet till en klientidentidieringshändelse för klienten även om identifieringsfunktionens aktiveringsdatum var satt i framtiden.
- När ärendets betalare redan hade en identifieringshändelse och man i Parter-mappen tog bort och sedan lade till rollen Betalare igen för parten, skapade systemet inkorrekt en ny identifieringshändelse för samma betalare.
- När man i en klientidentifieringshändelse sparade ett framtida datum som identifieringsdatum varnade systemet inte utan sparade händelsen som vanligt. Korrigeringen gör att användaren nu får ett meddelande om detta.
- När klientidentifieringen var i bruk och man försökte skapa ett nytt ärende för en privatperson gav sparandet av ärendet upphov till ett felmeddelande och funktionen misslyckades.
- När man lade till en ny klientmedelsregistrering i ett ärende genom att klicka på Ny-knappen var klientfältet i klientmedelsfönstret tomt och informationsväljarfönstret listade per default användarens ’egna’ företagsklienter istället för ärendets parter.
- Om det fanns flera huvudärenden med samma namn i systemet, och huvudärendena hade fakturerbara åtgärder och utlägg, listade vyn ’Fakturerbara ärenden fram till idag’ alla dessa huvud- och underärenden utan gruppering.
- I vyn ’Budgeterade ärenden’ saknade kolumnerna om budgeterade timmar ordentliga kolumnrubriker.
- När ett ärende hade underärenden med utlägg och åtgärder gick det inte att byta värde i Status-filtret i vyerna ’Öppna åtgärder per ärende’ och ’Öppna utlägg per ärende’, utan listan visade endast öppna åtgärder och utlägg.
- Vyerna ’Öppna åtgärder’ och ’Öppna utlägg’ hade automatiskt statusfiltret ’Öppen’, men det gick att välja ett annat värde i statusfiltret vilket ledde till att systemet visade en tom åtgärds- eller utläggslista. Filtret är nu inaktiverat.
- Även om en preliminärfaktura fortfarande hade statusen ’Öppen’ gick det inte att inkludera åtgärder i prenumerationsarvodet.
- Det fanns ett onödigt, tomt fält i utläggsfönstret.
- När man hade allmänt utlägg i bruk på ett ärende i främmande valuta, och registrering av åtgärder i valuta var tillåtet men inte registrering av utlägg, var utläggens summor fel när man förhandsgranskade preliminärfakturan i euro.
- Det var möjligt att lägga till en helt ny användare via preliminärfakturans Kontrollanter-mapp och ärendets Kontrollprocess-mapp.
- Om preliminärfakturan inte var godkänd överskrev en rabattabell som lades till för betalaren efter skapandet av preliminärfakturan den procentuella rabatt som hade lagts till för betalaren tidigare. Detta gjorde att preliminärfakturan efter godkännande fick rabattabellens rabatt. Korrigeringen gör att rabattabellen inte beaktas om den är tillagd först efter att preliminärfakturan skapats.
- När man förhandsgranskade en faktura med standardfakturamallen på engelska eller litauiska var VAT-nummerfältet för smalt, vilket gjorde att numret fortsatte på nästa rad. Sidfoten fick därmed ett oprofessionellt utseende.
- När man avvisade åtgärder eller utlägg från en huvudpreliminärfaktura ändrades startdatumet för huvudpreliminärfakturans faktureringsperiod till 31.12.9999.
- När ett huvudärende hade ett underärende som fakturerades via huvudärendet: Om båda ärendena hade åtgärder och utlägg, och huvudpreliminärfakturans åtgärder först markerades som kontrollerade varefter utläggen markerades som kontrollerade, fick underpreliminärfakturan inte statusen Kontrollerad.
- När en utläggstyp med språköversättning lades till, och utläggstypen sedan valdes t.ex. i ’Utläggstyp’-parametern för allmänt utlägg, var det allmänna utläggets rad tom i förhandsgranskningen före man skapade en faktura.
- Utlägg var alltid på användargränssnittets språk i fakturaspecifikationens förhandsgranskning även om ett annat språk hade valts för ärendet och utläggstypen hade en språköversättning till språket i fråga.
- Om man redigerade texten på en fakturaanteckning och uppdaterade vyn utan att spara frågrade systemet inte om man vill spara ändringarna, men uppdaterade inte heller fakturaanteckningen.
- När man i klientens parametrar i CSI LakiMies hade angett en rabattprocent, och sedan skapade en faktura av klientens ärende till valt datum, kunde man i vissa fall inte ta bort rabattprocenten eller rabatten under fliken ’Betalarens andelar och rabatter’. Systemet gav ett felmeddelande och skapade ingen faktura.
- Om man på ärendet eller preliminärfakturan hade lagt till en fakturaanteckning, men sedan tog bort texten från fakturaanteckningen, var texten ändå synlig i fakturans förhandsgranskning och på fakturan.
- När ett huvudärende hade ett underärende som fakturerades via huvudärendet, båda ärendena hade åtgärder och utlägg och man skapade en faktura i huvudärendet via funktionen ’Till valt datum’ gav systemet ett felmeddelande och skapandet misslyckades.
- När man öppnade en betalning och i dess Allokeringar-mapp valde ’Ny’ fanns det onödiga aktiva knappar i informationsväljarfönstret.
- Insidermedlemmarnas kontaktuppgifter saknades i rapporten ’Bestående insidermedlemmar’.
- Om man hade Fennoa-integrationen i användning och ärendedimensionen felaktigt hade angivits i bokstäver istället för siffror sparades informationen om fel som orsakades av det saknade dimensions-ID:t inte i integrationsloggen.
- När Netvisor-integrationen användes och man ångrade en faktura i CSI Lawyer överfördes kredifakturan till Netvisor. När man sedan manuellt allokerade kreditfakturan till den skarpa fakturan i Netvisor skapade systemet inkorrekt en betalning som överfördes till CSI Lawyer och blev hängande i listan över Ej allokerade betalningar.
- När det redan fanns navigeringsrättigheter för huvudanvändare i inställningarna och man aktiverade Prospekt- eller opportunitetsfunktionaliteten i systemparametrarna blev Försäljnings- och marknadsföringsmapparna inte synliga i navigeringsrättigheterna för huvudanvändare, utan man måste skapa helt nya navigeringsrättigheter för dem.
- När man ändrade en huvudanvändare till normal användare publicerades en redan avpublicerad påminnelse på nytt om den från början hade skapats, publicerats för alla användartyper och sedan avpublicerats av huvudanvändaren i fråga.
- Om huvudanvändaren hade valt ’Tvinga lösenordsbyte i samband med inloggning’ för en användare kunde användaren ändå ange det gamla lösenordet som nytt lösenord.
- Även om huvudanvändaren hade angivit att en användare måste ange ett nytt lösenord vid nästa inloggning kunde användaren komma in utan lösenordsbyte genom att välja Avvisa i fönstret för lösenordsbyte.
- Systemet tillät att man skapade flera anpassningstabeller med samma namn, vilket ledde till felsituationer. Om användaren först hade skapat en anpassningstabell för företag och sedan skapade en för privatpersoner med samma namn, försökte systemet skapa en ny rad i företagens anpassningstabell när man sparade en privatperson.
- När man lade till en ny målbudget i systemet sparades inte dess status i databasen.
- När en användare försökte skapa en ny e-postmall gav systemet ett felmeddelande och inga data explorer-parametrar blev synliga.