CSI Lawyer och CSI LakiMies 11.0 uppdateringpaket 22.2.23
22. februari, 2023 | ProgramversionerIdag publicerar vi ett nytt uppdateringspaket för CSI Lawyer och CSI LakiMies. Paketet täcker även en del förbättringar i standardbokföringsintegrationerna samt i hanteringen av användarrättigheter relaterade till klientidentifiering (PTL). Av datasäkerhetsskäl rekommenderar vi version 11.0 för alla våra kunder som fortfarande använder äldre versioner.
Den nya versionen korrigerar följande fel:
- Om en användare redigerade uppgifter i en lista och samtidigt klickade på en funktion i systemets övre balk informerade systemet inte om behovet att spara. Funktionen genomfördes och de redigerade uppgifterna försvann.
- I klientidentifieringsfönstret fick alla styrelsemedlemmar hemlandet Finland per default.
- Parametrarna för registreringssäkerhet gjorde att klientansvariga endast såg sina egna registreringar trots att rollen borde ha rätt att se även andras registreringar.
- När man lade till ett dotterbolag till en företagsklient skapade systemet ingen länk mellan de två företagen. Det var därmed inte möjligt att använda moderbolagets rabattabell även för dotterbolaget.
- När en huvudanvändare ändrade kolumnernas ordning i en vy för utskickslistor via inställningarna visade utskickslistan felaktigt alla privatpersoner istället för listans medlemmar. Efter korrigeringen kan vyer som relaterar till utskickslistor inte längre redigeras via inställningarna, utan de måste göras direkt i själva vyn.
- Om en part hade många partsroller var endast en del av partens namn synligt i Parter-mappen.
- Om en användare lade till en bilaga till en anteckning, och därefter genast skrev en ny anteckning utan att stänga fönstret, försvann texten ”Klicka här för att bifoga fil” från filfältet.
- Det var möjligt att fästa en rollprislista till ett ärende med olik valuta. Detta lyckades endast om man använde en stjärna i ”Fäst rollprislista”-fönstret när man sökte tillgängliga rollprislistor.
- Systemet sparade alltid opportuniteternas arbetsmängd som heltal även om man hade angivit ett exaktare tal med decimaler.
- När en åtgärd skapades via kalendern och åtgärdens längd ändrades kunde systemet inte avrunda priset i cent korrekt. Om flera dylika åtgärder fanns på samma faktura fick fakturans slutsumma ett avrundningsfel.
- Om man gjorde en registrering via kalendern och ett ärende samtidigt var valt i menyn på fönstrets högra sida använde systemet det valda ärendet, även om användaren försökte använde drag & drop-funktionen för att dra ett annat ärende till åtgärdsfönstret.
- När en åtgärd lades till via CSI Mobile för ett ärende vars uppdragsgivare var en privatperson ignorerade systemet rollpriserna som hade angivits för klienten.
- Plugin-funktionerna för åtgärder var synliga både i åtgärdsvyn och åtgärdsfönstret.
- Om en användare lade till ett utlägg enligt inköpsuppgifterna, valde Skattefri i utläggsfönstret och sedan skapade en kostnadsräkning av utlägget blev kostnadsräkningens moms felaktigt 24% istället för 0%.
- När man bytte betalningsandelar på preliminärfakturan i ett ärende med främmande valuta och flera betalare räknades andelarna fel. För en betalare räknades andelen i den främmande valutan och för en annan i netto, vilket resulterade i felaktiga procentsatser.
- När betalarnas andelar ändrades på preliminärfakturan och ärendet hade en främmande valuta gav systemet ett felmeddelande och ändringen misslyckades.
- När underärenden fakturerades via huvudärendet och användaren valde ”Specifikation per ärende” i utskiftsparameterfönstret skrevs totalraden ut på fakturan flera gånger.
- Förhandgranskningen av en preliminärfaktura visade även fakturor för betalare med 0% betalningsandel, även om verkliga fakturor endast skapades för klienter som hade en summa att betala.
- När en godkänd preliminärfaktura återställdes till kontrollerad, förblev fälten i betalare fönstret låsta och öppnades för redigering efter att användaren stängde ner fönstret och öppnade det igen.
- Utskrift av flera fakturor samtidigt i PDF-format gjorde att systemet gav ett felaktigt felmeddelande.
- När man lade till bilagor till en e-faktura saknades rubriken ”Skicka” i kryssrutekolumnen, vilket gjorde fönstret otydligt.
- LEDES-tilläggets koder matchade inte de officiella LEDES-koderna.
- Peppol-fakturor som skickades till Maventa inkluderade ett ID-nummer i början av EDI-koden trots att det borde ha plockats bort automatiskt. Detta ledde till problem på Maventas sida med att skicka fakturorna vidare till betalaren.
- Betalningar med felaktigt eller saknat referensnummer överfördes inte till CSI från Procountor.
- När man använde en bokföringsintegration och användaren avvisade en förskottsfaktura överfördes originalfakturans datum som registreringsdatum till bokföringen istället för avvisningsdatumet.
- När en huvudanvändare försökte lägga till en språköversättning för en valuta i inställningarna öppnade systemet valutafönstret, men tillät inte att välja språk för översättningen. När man klickade på OK fick användaren ett felmeddelande om att entiteten redan fanns i systemet.
- När en huvudanvändare öppnade språklistan via inställningarna och försökte lägga till en översättning för något språk öppnade systemet istället ett fönster för registrering av ett helt nytt språk och tillät inte att lägga till översättningar för det redan existerande språket.
- När en huvudanvändare i inställningarna under Klienttyper klickade på Hämta översättningar fanns inget språkvalsfält i fönstret.
- När en huvudanvändare skapade ett nytt diagram i inställningarna genom att använda funktionen ”Använd som mall” kopierade systemet inte den grafiska delen av malldiagrammet till det nya diagrammet.
- Ändringar som gjordes i preliminärfakturans kontrollprocess via kontorsinställningarna uppdaterade inte nummerordningen i kolumnen Ordningsföljd.
- När man lade till navigeringsrättigheter och kryssade i och ur tillgången till olika mappar sparades navigeringsrättigheterna i vissa fall felaktigt.
En beskrivning av förbättringar i standardbokföringsintegrationerna och i hanteringen av användarrättigheter relaterade till klientidentifiering (PTL) kommer att finnas i ett separat dokument.