CSI Lawyer och CSI LakiMies 12.1 uppdateringspaket 16.9.25
16. september, 2025 | ProgramversionerEtt nytt uppdateringspaket för CSI Lawyer och CSI LakiMies 12.1 har publicerats. Versionen korrigerar följande programvarufel och erbjuder några nya funktioner:
- Hela koncernstrukturen visas i Klienten och jävssökning.
- Bankkontot sparas för den importerade referensbetalningen även när betalningen inte kan justeras.
- Vid massändringar av NetDocuments-behörigheter rapporteras endast fel till ansvarig användare.
- iManage-integrationen har stöd för Flexible-mappar
Programvarufel korrigerats
Allmän
- I vyerna kunde markören inte välja den första raden när listan öppnades om listan var sorterad efter ett överordnat fält (till exempel ärendets uppdragsgivare).
Kunder
- Även om det var tillåtet att spara åtgärder vid tjänsterestriktion gav systemet en varning om tjänsterestriktion i det fall att ärendets betalare hade både tjänsterestriktion och förfallna fakturor.
- Texter relaterade till tjänsterestriktion I systemet var oklara.
Ärendeförfrågor och ärenden
- Det var möjligt att ersätta en ärendeförfrågans jävskontroll med en annan jävskontroll. Efter korrigering är jävskontroll-fältet alltid låst.
- När en klient hade tjänsterestriktion eller förfallna fakturor och båda förhindrar att skapa nya ärenden för klienten, gav systemet ett antal felmeddelanden men ett nytt ärende kunde trots allt sparas.
- Ett ärende kunde sparas utan att fylla i giltig information i obligatoriska fält, t.ex. Genom att ange ett mellanrum som ärendenamn kunde ärendet sparas.
- Standardanvändargrupp-fältet orsakade problem i användarrättigheterna efter att ärendet sparats för första gången, i de fall att en standardanvändargrupp definierats för ärendet och ärendets användarrättigheter senare ändrats. Efter korrigeringen låses Standardanvändargrupp-fältet och döljs efter att ärendet sparas för första gången.
Åtgärder och andra registreringar
- Ärendefas-fältet tömdes då åtgärden användes som mall och skapare för den nya åtgärden ändrades. Efter korrigeringen förblir ärendefas fältet kvar i den nya åtgärdens uppgifter eller ersätts med den nya skaparens standardfas.
- Det var inte möjligt att kopiera åtgärder till samma ärenden.
- När en åtgärd för ett internt ärende skapades av en arbetsregistrering, kopierades inte arbetsregistreringens tidsgång till åtgärdens arbetade timmar fält.
- Att spara en arbetstidsregistrering eller aktivitet misslyckades om arbetsregistreringen/aktiviteten var skapad genom att använda en tidigare registrering som mall och den tidigare registreringen hade osparade ändringar.
- Arbetstidsregistrerings kalendern gav en notifikation om klientens tjänsterestriktion även om användaren bara sparade en arbetstid för klienten och inte en åtgärd.
Preliminärfakturor
- Om åtgärdsfönstret innehåller anpassningar kunde systemet inte hantera en godkänd preliminärfaktura när en av preliminärfakturans åtgärder fortfarande var öppen med osparade förändringar och preliminärfakturan godkändes innan åtgärden sparades.
- Det var inte möjligt att använda ändra betalare med Ändra betalare-funktionen på preliminärfakturan om den nya betalaren inte hade samma skattepliktighet som den tidigare betalaren.
Fakturor
- En fakturarad som skapats av ett utlägg fick fel netto-belopp i det fall att utläggets momssats ändrats till något annat än det som definierats för utläggets utläggstyp.
- Om ”Avrunda fakturorna till ett heltal” parameter var aktiv, visades avrundningen på fel momsrad i fakturautskriften.
- Det fanns en felaktig översättning i den svenska fakturamallen som används vid utskick av fakturor till försäkringsbolag. ”Rättssäkerhetsnummer” har nu ändrats till ”Rättskyddsnummer”.
- Fakturarader av ofakturerade registreringar på en kostnadsräkning, fick felaktigt momssatsen 25,5 % även om det i kontorsparametrarna ställts in att fakturaradens moms bestäms baserat på senast fakturarads datum som var en fakturarad med moms 24 %.
- Om ”Avrunda fakturorna till ett heltal” parameter var aktiv och fakturamaterial i TEAPPSXML format skapades, blev beloppen i materialet fel.
- En ny samlingsfaktura, hade i databasen ett värde för ’last_payment_reminder_date’ även om inga betalningspåminnelser skapats för samlingsfakturan.
- ”Alla samlingsfakturor” vyn inkluderade inte öresavrundning i Totalt-kolumnen, vilket orsakade att en betalad samlingsfaktura blev öppen eller visade ett negativt belopp i Öppet-kolumnen. Problemet uppstod då betalningar med det öresavrundade beloppet allokerades mot alla fakturor som fanns på samlingsfakturan eller en betalning allokerades till samlingsfakturan där betalningsbeloppet valdes att vara det föreslagna beloppet av systemet.
- I samlingsfakturafönstret frågar systemet om användaren vill spara ändringarna när man förflyttar sig mellan mapparna eller utför en funktion, även om inga ändringar gjorts.
- När en betalningspåminnelse skickades till Maventa i Finvoice 3.0 format, eller fakturamaterial av en betalningspåminnelse med dröjsmålsränta men inte påminnelseavgifter skapades, gav systemet ett felmeddelande ”Objektreferens kan inte vara objektenhet”.
- Om en kreditfaktura skapats av en faktura med bara utlägg och originalfakturan innehöll en öresavrundning, sparades rundningen felaktigt i arvode beloppet på kreditfakturan även om originalfakturan inte innehöll arvoden.
Rapporter
- När en förskottsbetalning återbetalades i sin helhet, visades inte förskottsfakturan i ”Oanvända förskott” rapporten även om rapporten skrevs ut för ett datum innan återbetalningen.
- Rapporten ”Ärendets sammanfattning” fungerade inte korrekt då ärendet var en del av en huvud-/underärende struktur där underärenden fakturerades via huvudärendet. Efter korrigeringen, uppmanar systemet att skriva ut rapporten via huvudärendet i det fall rapporten skrivs ut för ett underärende som faktureras via huvudärendet.
- Rapporten ”Ärendets sammanfattning” visade ej fakturerbara åtgärder som fakturerade.
Inställningar
- I vissa fall tog det länge att öppna rapporter via inställningarna vilket ledde till timeout i funktionen.
- Microsoft Bings karttjänst, som automatiskt definierats som karttyp i systemparametrarna fungerade inte längre. Korrigeringen ändrar karttypen till OpenStreet Maps karttjänst.
- Att skicka aktiveringsrapport ledde till att versionsinformationen i användargränssnittet uppdaterades även om databasen inte uppdaterats.
Rättskyddsansökan
- Om en rättskyddsansökan innehöll en bilaga och ansökan försökte raderas, gav systemet felmeddelandet ”Den valda entiteten kan inte raderas för en används på en annan entitet”. Efter korrigeringen raderas både rättskyddsansökan och dess bilagor direkt utan varning.
Dokumenthanteringsintegrationer
- Dokumenthanteringsintegrationerna uppdaterade inte användarrättigheterna i dokumenthanteringsprogrammet (iManage, NetDocuments, M-Files) för användargruppen som markerats som standardanvändargrupp för ett ärende.
- Länka användare och användargrupper till NetDocuments fungerade inte om fler användare eller användargrupper raderats från NetDocuments eller ett annan dokumenthanteringsintegration använts innan NetDocuments.
- iManage-integrationens parametrar innehöll parametern ”customerId” även om parameterns värde hämtades automatiskt vid inloggning och sparades som parameterns värde.
- Även om iManage tilläggsdelen hade raderats från systemet försökte systemet fortfarande hantera iManageWorkspaceTemplate entiteten vilket ledde till problem vid anpassningar av systemet. Efter korrigeringen sparas felloggen för fel i anpassade databasvyer bara i felloggen och inget felmeddelande visas för användaren.
Bokföringsintegrationer
- Privatpersoners namn var för långa för att skicka till Hogia vilket ledde till fel i integrationen. Efter korrigeringen avkortas namnet vid behov så att efternamnet skickas över och förnamnet kortas eller lämnas bort helt.
- När en faktura innehöll en PDF bilaga, överförde Procountor-integrationen bara fakturan och inte bilagan.
- När en betalning av en privatperson till en rättskyddsfaktura hämtades från Procountor till CSI systemet, misslyckades importeringen och systemet loggade felet ”The INSERT statement conflicted with the FOREIGN KEY constraint ’FK_InvoiceAdjustmentCustomerPayer'”.
Nya funktioner
Klienter och jävssökning inkluderar moder- och dotterbolag
- För att försäkra att jävssökning är heltäckande, visar jävssökningen nu information om klienten är del av ett koncernupplägg. I jävssökning-listan har ”Koncern” kolumnen lagts till och kolumnen indikerar att klienten är del av en koncern med en grön boll. En röd boll indikerar att inga moder- eller dotterbolag hittats för klienten
- I Jävssökning-mappen har även Koncernnivå-funktionen lagts till. Funktionen öppnar upp Dotterbolag-listan där hela koncernstrukturen visas. Funktionen är bara tillgänglig då klienten i fråga har ett moder- eller dotterbolag.
NetDocuments rapporterar bara om fel i ändringar i användarrättigheter
- NetDocuments rapporterar nu bara om fel vid ändringar av användarrättigheter som massa. När användarrättigheter uppdateras i NetDocuments får kontaktpersonen e-post bara gällande uppdateringar som misslyckats.
iManage integrationen stöder ”Flexible” mappar
- I iManage integrationen kan ärenden öppnas som Flexible-mappar. I iManage kan workspace mallen därmed vara antingen obligatorisk (standard) eller icke obligatorisk. Om en mall som väljs för ett ärende innehåller ej obligatoriska mappar, skapas de inte automatiskt i iManage.
Bankkonto definieras för betalningar som importeras som OCR-material även om betalningen inte allokeras till en faktura
- När betalningar importeras till systemet som OCR-betalningar, sparas ett bankkonto i betalningarnas information även om betalningen inte kan allokeras på en faktura, förutsatt att bankkontot finns att hitta i kontorsuppgifterna.