CSI Lawyer och CSI LakiMies uppdateringspaket 12.2.25
12. februari, 2025 | ProgramversionerVi har publicerad ett uppdateringspaket av alla CSI program. Den nya versionen korrigerar följande fel och kommer med några nya funktioner (markerade som NYTT på listan).
Ärende, ärendeförfråga
- Om ett medarbetarrollpris fanns kopplat till en ärendeförfrågan och samma rollpris försökte läggas till igen, gav programmet ett onödigt extra felmeddelande efter det faktiska felmeddelandet: ”Cannot insert the value NULL into column ’request_guid’, table ’database.dbo.RequestRole’; column does not allow nulls. UPDATE fails. The statement has been terminated.”
- Att välja ärenden som massa (Ctrl + a) var långsamt, även om funktionen inte borde ta mer än en minut trots ett stort antal ärenden.
- Om ett ärende skapades genom att använda ett annat ärende som mall där det fanns teammedlemmar som inte hade Timpris checkboxen vald, var checkboxen vald för teammedlemmarna på det nya ärendet.
- Borttagningen av ärendet misslyckades om ärendet skapades från en ärendeförfrågan för vilken en jävskontroll hade gjorts.
- I uppdateringspaketet för januari 2025 hade listan ”Fakturerbara ärenden” ändrats så att den visar ärenden med åtgärder/utlägg med status ”öppen”, ”på preliminärfaktura” eller ”granskad”. Listan har nu korrigerats så att den endast visar de ärenden med åtgärder/utlägg som inte finns på en preliminärfaktura och vars status är ”öppen” eller ”granskad”. Listan beräknar också summorna av ej fakturerade åtgärder och utlägg per ärende. (NYTT)
Registreringar
- Huvudanvändaren kan nu ändra flera arbetstidsregistreringars typ på en gång genom att markera arbetstidsregistreringarna, högerklicka och välja funktionen ”Ändra flera”. (NYTT)
- För en användare som utför en viss typ av arbete är det möjligt att definiera en standard åtgärdstyp som automatiskt läggs till åtgärden som registreras av användaren. Definitionen görs i parametrarna Inställningar > Användare, > Åtgärder/Åtgärdsparametrar > Standardåtgärdstyp, och endast fakturerbara åtgärdstyper kan anges som standard. Standardåtgärdstypshierarkin från starkast till svagast är: 1) Standardåtgärdstyp som angetts i ärendeparametrarna, 2) Standardåtgärdstyp som angetts i användarparametrarna, 3) Standardåtgärdstyp som angetts i kontorsparametrarna för ärendet, 4) Standardåtgärdstyp som angetts i huvudkontorets parametrar. Om de åtgärdstyper som ska användas i ärendet definieras separat och de inte innehåller användarens standardåtgärdstyp, förblir fältet Åtgärdstyp i den nya åtgärdens fönster tomt. (NYTT)
- När en arbetstidsregistrering kopierades för en period och automatiskt skapande av en transaktion från åtgärden var aktiverad, meddelade programmet inte användaren att kopieringsfunktionen inte skapade transaktioner automatiskt. Som korrigering har en notering om detta lagts till i fönstret ”Kopiera för period”.
- Källan för åtgärdens timpris uppdaterades inte automatiskt då en åtgärd flyttades från ett ärende till ett annat.
- Huvudanvändare kunde inte lägga till anteckningar på fakturerade åtgärder.
Kostnadsräkning
- Det gick inte att skicka en kostnadsräkning som e-postbilaga eller att skapa fakturamaterialet från en samlingsfaktura om användargränssnittsspråket för huvudkontoret var ”Ej vald”.
Preliminärfaktura
- Kontrollprocessen för preliminärfakturan låste sig på grund av att användare saknades t.ex. då den första kontrollanten var ”Ärendets assistent” och ingen assistent hade valts för ärendet. Efter korrigeringen hoppar programmet över de kontrollanter som inte har en användare iflylld i början av kontrollprocessen och preliminärfakturan kontrolleras av en giltig kontrollant.
- Duplikatkontrollen av preliminärfakturans kontrollflöde fungerade felaktigt i vissa situationer.
Faktureringsmaterial
- I en viss situation beräknades nettosumman av kreditfakturaraderna felaktigt när en total kreditering gjordes. Därför var Finvoice-, Peppol- och TEAPPSXML-data inte giltiga.
- I e-faktureringsmaterialet i Finvoice-format överensstämde inte momsbeloppet som beräknats utifrån fakturaraderna med momsbeloppet på fakturan. En kontroll har lagts till i XML-formatet för e-fakturan för att säkerställa att det momsbelopp som beräknas från fakturaraderna per momssats motsvarar beloppen i fakturans momsspecifikation. Om beloppet skiljer sig åt läggs det till/dras skillnaden av från den största nettofakturaraden som har samma momssats som den reviderade momssatsen.
Rapportering
- När parametern ”Använd fakturans datum som registreringsdatum” användes och ett förskott användes vid godkännandet av preliminärfakturan, uppdaterades användningsdatumet för förskottet felaktigt i databasen och förskottet visades därför inte i rapporten Öppna förskott.
Inställningar
- När man i inställningarna angett ett standardpris för en åtgärdstyp återställdes timpriset till noll i åtgärdstypsfönstret, men visades fortfarande felaktigt i listan för åtgärdstyper.
Bokföringsintegrationer
- I 12.0-versionen av CSI-programmet kunde Netvisor-integrationen inte hantera decimaler I momsprocentens, vilket ledde till att 25,5 % momssatsen försvann från de importerade utläggen.
- Om det fanns många ärenden med samma ärendenummer i databasen, visade aktiveringen av Netvisor-tillägget ett slumpmässigt ärendenummer i felmeddelandet. Efter korrigeringen listar felmeddelandet alla ärendenummer som finns i databasen mer än en gång. Korrigeringen har implementerats till alla CSI:s standardiserade bokföringsintegrationer.
- I den kundspecifika Visma-bokföringsintegrationen blockerade ett fel i ett utlägg (till exempel då utlägget saknade ämne) körningen och resten av utläggen överfördes inte till CSI. Efter korrigeringen används ”Utlägg från bokföring” som utläggsämne i Visma om det behövs, och Visma-verifikationsnumret sparas för de importerade utläggen. Samtidigt har loggningen av alla bokföringsintegrationer förbättrats för att fånga eventuella felsituationer. Om utläggsregistreringen av någon anledning misslyckas, hoppar man över det ogiltiga utlägget som sedan loggas och de andra utläggen importeras.
Dokumenthanteringsintegrationer
- Länkandet av NetDocuments-användare och användargrupper visade eller loggade inte i ett användarvänligt format felet som returnerades från NetDocuments API.
- Uppdateringen av användarrättigheter i NetDocuments-integrationen har förbättrats för att göra processen snabbare. När uppdateringen är klar skickas ett e-postmeddelande om ändringar i åtkomsträttigheter och eventuella fel till den användare som har uppdaterat NetDocuments-åtkomst token. (NYTT)
Outlook-addin
- I Outlook-addinen följde inte ikonerna för funktionerna Skapa fatalie och Skapa aktivitet samma ordning som CSI-programvaran: 1. Uppgift (Aktivitet), 2. Fatalie.
- Båda komponenterna i Outlook Add-in-programmodulen hade en onödig ”EffectiveValueSourceIds” parameter.
Övrigt
- Felmeddelandena som visades vid problem med databasens anslutningsnyckel var inte tillräckligt användarvänliga. Nu informeras användaren tydligt om huruvida felet orsakas av ett misslyckande i skapandet av databasanslutningen, en fel formulerad anslutningsnyckel eller ett felaktigt lösenord för anslutningsnyckeln.