CSI Lawyer och CSI LakiMies uppdateringspaket 16.12.25
16. december, 2025 | ProgramversionerEtt nytt uppdateringspaket för CSI Lawyer och CSI LakiMies 12.1 ska publiceras i dag. Versionen korrigerar programvarufel som rapporterats av kunder. OBS! Kunder som använder Netvisor-integrationen måste uppdatera sin integration till den nya versionen före årsskiftet.
Klientidentifieringar
- ”Utgågna och utgående identifieringar” vyn visade även klientidentifieringar länkade till avslutade ärenden. Efter korrigeringen innehåller vyn endast identifieringar länkade till aktiva ärenden.
Ärendeförfrågor och ärende
- Ärendeförfrågan fönstret visade i vissa fall inaktuell information ifall fönstret öppnades utan att ärendeförfrågningslistan laddades om.
- När en ärendeförfrågan skapades via jävssöknings mappen fylldes de fördefinierade ansvarsrollerna inte i enligt vad som definierats i standardparametrarna.
- Ansvarsrollerna (ärendeägare, handläggare och faktureringskontakt) som var angivna i standardparametrarna i användarens parametrar beaktades inte vid skapandet av en ny ärendeförfrågan.
- ”Efter att en ny ärendeförfrågan sparats och ärendeförfrågans skapare registrerats i ansvarsfälten enligt standardrollerna som definierats i parametrarna (t.ex. Ägare/handläggare = inloggad användare), uppdaterades ansvarsrollens användare ifall ärendeförfrågans uppdragsgivaren ändrades, till den användare som utförde ändringen.
- Faktureringskontakt parametern (parametergruppen för standardvärden) fungerade annorlunda på ärendeförfrågan jämfört med parametrarna för ärendeägare/handläggare; när till exempel en klientansvarig definierades till parametern ”faktureringskontaktperson” kunde systemet inte hämta informationen till ärendeförfrågan.
- När klientspecifik ärendenumrering var aktiverad fick ärendet fel klients klientnummer då det skapades från en ärendeförfrågan där uppdragsgivaren hade ändrats utan att infromationen i systemet laddades om.
- Textsökningen i ”Fakturerbara ärenden” listan var långsam, så databasfrågorna har optimerats.
Utlägg
- När ett nytt utlägg registrerades och ett ärende valdes för den, rensades detaljerna som sparats för utläggstypen i inställningarna (t.ex. Enhet och enhetspris).
Preliminärfakturor och fakturor
- Snabbförhandsgranskning av en preliminärfaktura visade momsspecifikationens belopp felaktigt i ärendets valuta, även om en annan valuta hade definierats som utskriftsvaluta för preliminärfakturans betalare.
- I det svenska användargränssnittet var ordet ”preliminärfakturor” felstavat i meddelandet som visades för användaren när man valde flera preliminärfakturor eller fakturamottagare för att skapa fakturorna.
- Nettobeloppen saknades i momsdetaljerna på förskottsfakturor.
- På den svenska fakturamallen visades det faktiska betalningsvillkoret (t.ex. 20 dagar) även som rubrik för Betalningsvillkor -fältet.
Rapportering
- I ”Sök rapporter” fönstret gick det att utföra åtgärder genom att högerklicka på rapporter som inte ännu var hämtade till databasen. När funktionen utfördes orsakades ett fel.
- Att öppna fönstret Redigera vyn via Inställningar, var långsamt eftersom onödiga databasfrågor utfördes.
Andra korrigeringar
- När en normal användare lade till en ny användare i insiderregistret, tog funktionen lång tid. Dubblettsökningar utfördes i databasen, men har nu tagits bort som en del av korrigeringen.
- Systemet kunde inte visa namnet på en bilaga i en anteckning om namnet innehöll tecknet ”&”.
- Inställningar fönstret för Ändringshistorik öppnades inte i vissa situationer, t.ex. då ett Anteckning fält hade lagts till i ärendets ändringshistorik i version 12.0 hos kunden och programvaran sedan uppdaterades till version 12.1.
- När en ny åtgärdstyp som inte baserade sig på timmar skapades, ändrades texten ”Enhetspris” till ”Timpris” i fönstret för åtgärdstypen när den sparades.
Dokumenthanteringsintegrationer
- Om NetDocuments var integrerat med CSI och ett NetDocuments API-anrop misslyckades på grund av anslutningsproblem (t.ex. Vid uppdatering av ärendets användarättigheter via en massåtgärd), visades felet inte i sammanfattningsfönstret för massåtgärden utan i ett separat popup -fönster som krävde kvittering innan massåtgärden kunde fortsätta.
- Felloggen för NetDocuments-integrationen registrerade inte vilka funktioner som var aktiva när felet inträffade eller i vilken ordning de anropades, vilket gjorde det svårare att identifiera vad felet berodde på.
- Uppdatering av rättigheter i NetDocuments orsakade felet ”Incorrext syntax near’)’” om det inte fanns några skyddade ärenden. Efter korrigeringen görs inga ändringar av rättigheter i denna situation, och användaren får ett meddelande om att inga ärenden med begränsade rättigheter hittades i databasen.
Bokföringsintegrationer
- OBS! CSI:s Netvisor-integration har använt algoritmer som Netvisor slutar stöda den 31.12.2025. Den HMACSHA256-algoritm som Netvisor kräver har nu uppdaterats i CSI-programvarans version 12.1. Integrationen måste uppdateras för att fungera även efter årsskiftet 2026. CSI hanterar uppdateringar för molntjänstkunder centraliserat och kommer överens om uppdateringar för OnPremise-kunder individuellt.
- När en nyare version av Fortnox-, Netvisor- eller Procountor-integrationen användes, men CSI-programvarans version var daterad innan 11/2025, misslyckades fakturaexporten om fakturan innehöll en PDF.
- Fortnox-integrationen försökte överföra inaktiva kostnadsställen, vilket orsakade onödiga fel i loggen. Efter korrigeringen överförs inte inaktiva kostnadsställen till Fortnox och om en faktura som exporteras till Fortnox innehåller ett inaktivt kostandsställe lämnas fältet för kostnadsställe tomt på fakturan/fakturaraden, och en varning loggas i integrationsloggen.
- Fortnox-integrationen kunde inte kontrollera om klienten eller ärendet redan fanns i Fortnox. Efter korrigeringen uppdaterar integrationen CSI:s klient- och ärendedata till motsvarande klient och projekt i Fortnox.
- Fortnox-integrationen kunde inte hantera umlaut-tecken (t.ex. Bokstaven ”ü”) i Ämne -fältet för en åtgärd, vilket gjorde att överföringen av fakturan till Fortnox misslyckades.
- När fakturan var i euro, importerade Visma Net-integrationen betalningen med eurobeloppet men i bokföringsvalutan (SEK), vilket gjorde att betalningen inte matchade fakturans öppna belopp. Efter korrigeringen importerades betalningen i bokföringsvalutan och med bokföringsvalutans belopp. Observera dock att ifall växelkurserna för betalningen och fakturan skiljer sig i Visma Net, kan den betalning som importeras till CSI inte exakt matcha fakturan. I sådana fall bokförs överskottet till överbetalningar, och vid underbetalningar måste fakturan manuellt markeras som betald, till exempel genomen fakturajustering.