CSI Lawyer och CSI LakiMies uppdateringspaket 21.2.24
21. februari, 2024 | ProgramversionerVi publicerar idag ett uppdateringspaket av alla CSI program. Den nya versionen korrigerar följande fel:
Ärenden
- Underärendenumreringen enligt huvudärendet fungerade inte om man skapade ett nytt underärende genom att använda Använd som mall-funktionen.
Prissättning
- Om man skapade en ny åtgärd genom att använda en annan åtgärd som mall togs klientspecifik rollprissättning inte i beaktande, utan åtgärden fick fel timpris.
Registreringar
- Det fanns fel i åtgärdsregistreringsperiodernas funktionalitet. Bl.a. öppnades inte registreringsperioden alltid, det kunde finnas låsta perioder mellan två aktiva perioder eller synas dubbla rader i vyn över åtgärdsregistreringsperioder.
- Om en användare öppnade fönstret för åtgärdsregistreringsperioder och geom att använda pilarna förflyttade sig mer än fyra veckor bakåt inaktiverades högerpilen och användaren kunde inte längre navigera tillbaka till den pågående perioden.
Preliminärfakturor
- En ändring i en huvudpreliminärfakturas registreringsdatum uppdaterade inte underpreliminärfakturans registreringsdatum. Problemet var kosmetiskt eftersom fakturans registreringsdatum alltid följer huvudpreliminärfakturans.
- När ett nytt utlägg lades till på en preliminärfaktura gav systemet ett onödigt felmeddelande: ”Informationen ändrades i databasen innan du hann köra funktionen. Informationen laddas på nytt, därefter kan du försöka igen.”
- När den sista eller enda åtgärden raderades från en preliminärfaktura gav systemet ett konstigt felmeddelande i samband med att det försökte ange en faktureringsperiod för preliminärfakturan.
- En fakturerad preliminärfaktura kunde i en specifik situation ha statusen Öppen, vilket gjorde att man kunde redigera den trots att den borde ha varit låst. Efter korrigeringen ger systemet ett felmeddelande med en uppmaning om att kontakta CSI:s supporttjänst för att komma vidare.
- När man på en avvisad preliminärfaktura klickade på ”Gör prisjustering” gav systemet ett oklart felmeddelande. Efter korrigeringen är felmeddelandet ”Preliminärfakturan är avvisad”.
Fakturor
- Följande termer har ändrats i standardfakturamallen som följer med databaser i Sverige: Org-nummer > Org.nummer, Hemort > Säte och FO-nummer > VAT-nummer.
- I fakturamaterial av formatet Peppol 3.0 placerades adressrad 1 och/eller 2 i fel element (AddressLine->Line), vilket gjorde att den mottagande operatören inte nödvändigtvis kunde läsa in det. Efter korrigeringen placeras adressrad 1, 2 och 3 i xml-filen enligt följande:

Bokföringsintegrationer
- I bokföringsintegrationerna till Fennoa, Fortnox, Hogia, Netvisor och Procountor aktiverades inte genomfakturering enligt inköpsuppgifterna när utlägget hämtades från ett balanskonto som inte hade någon momshantering. Efter korrigeringen innehåller ett 100€ utlägg som hämtas från ett balanskonto utan momshantering följande uppgifter: nettoinköp 100€, inköpsmoms ”skattefri”, bruttoinköp 100€, genomfakturering ”enligt inköpsuppgifterna” och skattefri försäljning ”nej”.
- Fortnox-integrationen krävde autentisering även om den hade använts inom de senaste 31 dagarna.
- Om Fortnox-integrationens autentisering misslyckades skrevs ingen detaljerad felbeskrivning i integrationsloggen.
- Hogia-integrationen överförde felaktigt utlägg tillhörande avslutade ärenden då de endast ska överföras till aktiva ärenden.
Dokumenthanteringsintegrationer
- När SharePoint365-dokumenthanteringsintegrationen användes och en klientansvarig som inte hade Azure AD (Entra ID) definierat försökte öppna dokument via klientfönstret gav systemet inget felmeddelande. Efter korrigeringen visas ett meddelande om att SharePoint-integrationen kräver och användaren saknar Azure AD.
Rapporter och vyer
- Standardfiltreringarna i vyerna ( så som datumbegränsningar) kunde redigeras i inställningarna fast ändringen inte sparades. Efter korrigeringen förblir filtren låsta vid förhandsgranskning av systemets vyer. Standardfiltreringarna kan endast redigeras i vyer som har källan Egen eller Anpassad.
- I ärendevyer var det genom anpassning möjligt att lägga till en kolumn för ”Last Entry Date”. Fältet var dock ämnat för massradering av ärenden och visade datumet 1.1.1753 om ärendet inte hade några registreringar. Senaste registreringsdatum kan göras synligt genom att lägga till kolumnen ”Datum för senaste åtgärd eller utlägg” i ärendevyerna.
- Det gick inte att lägga till importerade och publicerade diagram eller rapporter i dashboarden, och diagram som hade raderats från dashboarden kunde inte läggas till igen.
Övrigt
- Om Microsoft Edge WebView 2 Runtime-komponenten inte hade installerats på användarens dator kraschade CSI-programmet utan att ge ett klart felmeddelande. Efter korrigeringen syns ett felmeddelande som uppmanar användaren att installera komponenten i fråga.