Processerna kring klientidentifiering söker sin form

28. maj, 2019 | Blogginlägg

Ett tal som hölls under dagen för juridiska assistenter i Helsingfors i april fick vår kundchef Saara Arolainen att fundera på klientidentifiering från advokatbyråernas synvinkel. 

Som en sammanfattning:

  • Gemensamma klientidentifieringsmetoder saknas fortfarande; vissa advokatbyråer använder sig av avancerade identifieringsprocesser, medan andra har precis börjat definiera dem.
  • Det är viktigt att veta i vilka ärenden gäller skyldigheten att verifiera och identifiera klienten, vad som är skillnaden mellan att identifiera och verifiera en klient, och när klienten bör identifieras.
  • Klientidentifieringsaktiviteterna bör basera sig på en riskanalys, där man evaluerar de risker som berör klientrelationer och ärenden. Den identifieringsnivå som krävs varierar beroende på riskanalysen.
  • När klienten är ett aktiebolag berör identifierings- och valideringskravet alltid flera olika aktörer.
  • Själva identifieringen sker alltid utanför CSI-programmet, men i CSI kan man bl.a. följa med identifieringarnas status och hantera ärenden oberoende av identifieringens status och nivå.

Läs blogginlägget här.