Processerna kring klientidentifiering söker sin form
28. maj, 2019 | BlogginläggEtt tal som hölls under dagen för juridiska assistenter i Helsingfors i april fick vår kundchef Saara Arolainen att fundera på klientidentifiering från advokatbyråernas synvinkel.

Som en sammanfattning:
- Gemensamma klientidentifieringsmetoder saknas fortfarande; vissa advokatbyråer använder sig av avancerade identifieringsprocesser, medan andra har precis börjat definiera dem.
- Det är viktigt att veta i vilka ärenden gäller skyldigheten att verifiera och identifiera klienten, vad som är skillnaden mellan att identifiera och verifiera en klient, och när klienten bör identifieras.
- Klientidentifieringsaktiviteterna bör basera sig på en riskanalys, där man evaluerar de risker som berör klientrelationer och ärenden. Den identifieringsnivå som krävs varierar beroende på riskanalysen.
- När klienten är ett aktiebolag berör identifierings- och valideringskravet alltid flera olika aktörer.
- Själva identifieringen sker alltid utanför CSI-programmet, men i CSI kan man bl.a. följa med identifieringarnas status och hantera ärenden oberoende av identifieringens status och nivå.
Läs blogginlägget här.