Asiakkaan tunnistamiskäytännöt hakevat muotoaan
28. toukokuun, 2019 | BlogitekstitAsianajajaliiton tarkastuslakimiehen Kristiina Sareen puheenvuoro Asianajoassistenttipäivässä sai asiakkuuspäällikkömme Saara Arolaisen pohtimaan asiakkaan tunnistusta.

Yhteenvetona:
- Yhtenäiset asiakkaan tunnistamisen käytännöt puuttuvat yhä; osa toimistoista on asiassa edistyksellisiä, osa vasta miettii prosesseja.
- Oleellista on tiedostaa, mitä toimeksiantoja tunnistamisvelvoite koskee, mitä eroa on tunnistamisella ja todentamisella ja milloin asiakkaan henkilöllisyyden todentaminen on tarpeen.
- Toimistoilta edellytetään asiakassuhteisiin ja toimeksiantoihin liittyvien riskien arviointia, joka määrittää vaaditun tunnistamistason.
- Yritysasiakkaan tunnistamis- ja todentamisvelvoite koskee useita eri tahoja.
- Asiakkaan tunnistaminen tapahtuu CSI-ohjelmiston ulkopuolella, mutta ohjelmisto havaitsee tunnistamistarpeen, tukee tunnistamisen tekemistä ja sen edistymisen seurantaa kuten myös toimeksiannon hoitamista tunnistuksen ollessa kesken.
Lue koko blogiteksti tästä.