CSI-ohjelmistojen 12.1-korjausversio 24.3.25
24. maaliskuun, 2025 | VersiojulkaisutJulkaisemme tänään CSI-ohjelmistoista 12.1-version korjauspaketin. Versio:
- korjaa joukon ohjelmistovirheitä
- sisältää uuden koodin allekirjoitusvarmenteen vahvistaen, että CSI-ohjelmisto on turvallinen asentaa ja käyttää
- tuo ohjelmistoon muutamia uusia ominaisuuksia:
- Parannetut Esteellisyystarkastuksen osapuolet -raportin
- Näkymän vanhentuneille tai pian vanheneville tunnistustapahtumille
- Mahdollisuuden luoda toimenpiteitä aktiviteeteista, joissa on useita työaikakirjauksia
- Uuden Romeo-käyttöliittymän
- Mahdollisuuden määritellä toimeksiannon omistaja myös vastuuhenkilöksi
- Vastaanottaja ja Palauttaja -tiedot irtaimen omaisuuden kirjauksiin
- Maksumuistutusten erittelykäytännön selkeytys
- Oletus-alvin määrittäminen Hogiasta tai Fortnoxista siirtyville kuluille
Korjatut ohjelmistovirheet
Toimeksianto ja avauspyyntö
- Kun käyttäjä klikkasi avauspyyntölistan Toimeksiantaja-sarakkeen linkkiä, aukesi osapuoli-ikkuna eikä asiakasikkuna.
- Has Notes -sarakkeessa esim. toimeksiantolistoilla oli sekaisin suomea ja englantia, kun käyttöliittymäkieleksi oli valittu englanti.
- Ennen 11.0-versiossa tullutta alikoelasku-ominaisuutta luodun toimeksiannon poistaminen epäonnistui.
Toimenpide
- Toimenpidelistalla valitun toimenpiteen tekstikentän työkaluvihje (tooltip) ei pysynyt tarpeeksi kauan näkyvissä, jolloin pitkää toimenpidetekstiä ei ehtinyt lukemaan. Korjauksen jälkeen työkaluvihjeen näkymisellä ei enää ole aikarajaa. Sama koskee kaikkia tekstikenttiä, joihin on mahdollista syöttää pitkä teksti.
Lasku
- Kun lasku tehtiin suoraan toimeksiannosta, kokonaismuutos ei huomioinut laskulle määräytyvän alv-prosentin asetusta, jos toimipisteen ”Alv-kannan päiväys”-parametriin oli valittuna ”Viimeisen laskurivin päivä”.
Lasku- ja kirjanpitoaineistot
- Peppol vaati alv-tunnuksen tarpeettomasti tilanteessa, jossa ilman alv-tunnusta olevan, kotimaisen/EU-asiakkaan laskusta yritettiin tehdä laskuaineisto. Korjauksen jälkeen: 1) jos laskun/hyvityslaskun laskuriveissä EI ole käytetty alv-kategoriaa AE (reverse charge) tai K (intra-community supply), aineisto tehdään ja alv-numeron kenttä jätetään tyhjäksi, ellei sitä ole maksajalla, 2) jos lasku/hyvityslasku on veroton, jätetään alv-numero tyhjäksi, 3) muissa tapauksissa alv-numero on pakollinen ja aineiston muodostus antaa virheen puuttuvasta tiedosta.
- Manuaalisesti muodostettu Finvoice-kirjanpitoaineisto ei ollut Fennoalle validi, koska aineiston osuus-, alennus- ja hyvityslaskuriveiltä puuttui osa tiedoista.
Kirjanpitointegraatiot
- Netvisor-lisäosan asennus keskeytyi tietyssä tilanteessa aikakatkaisun vuoksi.
- Fortnox-integraation käynnistymisessä oli (ja on edelleen) satunnaisesti ongelmia. Ongelman aiheuttajan selvittämiseksi integraatioon on lisätty lokitusta.
Dokumentinhallintaintegraatiot
- NetDocumentsissa pystyi linkittämään käyttäjän tai käyttäjäryhmän ulkoiseen käyttäjään tai käyttäjäryhmään (external user/user group), mikä aiheutti virheitä.
- NetDocumentsin käyttäjä- ja käyttäjäryhmälinkityslistat näyttivät epäselvän ”editvalue isnull” -virheilmoituksen, kun käyttäjää tai käyttäjäryhmää ei ollut liitetty NetDocumentsiin.
- Jos NetDocumentsin käyttöoikeuspäivityksen käynnistys epäonnistui, käyttäjälle näytettiin epäinformatiivinen virheilmoitus. Korjauksen jälkeen virheilmoitus ohjeistaa käyttäjää tarkastettavista tiedoista.
- NetDocuments-käyttäjälinkityksen poisto tallensi tietokantaan ulkoisen tunnuksen (external ID) arvoksi ”” eikä NULL, mikä aiheutti ongelmia integraation toiminnassa.
- NetDocumentsin käyttäjien ja käyttäjäryhmien linkitys ei osannut käsitellä NetDocumentsissa poistettua käyttäjää tai ryhmää oikein. Korjauksen jälkeen tilanteessa näytetään virheilmoitus, minkä jälkeen ei-validi ulkoinen tunniste poistetaan.
- Jos käyttäjäryhmän linkityksessä NetDocumentsiin tapahtui virhe (esimerkiksi ryhmän nimi sisälsi kaksoispisteen tai muun ei-sallitun merkin), käyttäjän saama virheilmoitus ei ollut riittävän selkeä.
Räätälöinnit
- Toimeksiantoon, laskuun ja vedoslaskuun pystyi kustomoimaan kenttiä, jotka kaatoivat tekstihaun. Tällaiset kentät on nyt piilotettu näkymän sarakevalitsimesta.
Version tuomat uudet ominaisuudet
Esteellisyystarkastuksen osapuolet -raportin parannukset
- Esteellisyystarkastuksen osapuolet-raporttiin on lisätty ryhmittelyvaihtoehtoja. Raporttiin listautuvat toimeksiannot voidaan nyt järjestää toimeksiannon avauspäivän (oletus) tai toimeksiantonumeron mukaan laskevaan järjestykseen. Kummassakin tapauksessa päättyneet toimeksiannot tulevat listan loppuun, mikä helpottaa listan lukemista.
- Lisäksi raportissa näkyvät Toimeksianto-sarakkeen jälkeen esteellisyystarkastuksen toimeksiantolistallekin lisätyt kentät Omistaja, Vastuuhenkilö ja Viimeisin kirjaus (toimenpiteen tai kulun kirjauspäivä).
Näkymä 30 päivän sisällä vanhentuville tunnistuksille
- Työtehtävät-alue > Tarkastukset > Asiakkaan tunnistukset -listalle on lisätty näkymä ”Vanhentuneet ja vanhentuvat tunnistukset”. Siinä näkyvät kaikki asiakkaan tunnistustapahtumat, jotka ovat jo ehtineet vanhentua tai vanhenevat 30 päivän sisällä. Sama näkymä löytyy myös avauspyynnön, toimeksiannon, yksityishenkilön ja yrityksen Asiakkaan tunnistukset -kansiosta.
- Vanhentuneiden/vanhenevien tunnistustapahtumien näkymä mahdollistaa tarvittaessa myös näkymämuistutuksen määrittämisen, mikä helpottaa tunnistusten hallintaa.
Toimeksiannon omistajan vienti myös vastuuhenkilöksi
- Toimeksiannon toimeksiantaja ja vastuuhenkilö ovat pakollisia kenttiä, joihin joissakin toimistoissa määritetään aina sama käyttäjä. Toimeksiannon avaamisen yhteydessä lisätty toimeksiannon omistaja voidaan nyt oletuksena määrittää myös Vastuuhenkilö-kenttään.
- Toimipisteen ja järjestelmän parametreissa Oletusarvot > Toimeksiannon vastuuhenkilö -parametri tarjoaa nyt ”Toimeksiannon omistaja” -vaihtoehdon. Jos se on valittuna, uuteen toimeksiantoon lisätty Omistaja-kentän arvo kopioituu oletuksena myös Vastuuhenkilö-kenttään. Mikäli ”Toimeksiannon omistaja” -parametriin on määritetty oletukseksi esimerkiksi asiakasvastaava, se kopioituu myös Vastuuhenkilö-kenttään.
- Vastuuhenkilöä voidaan muuttaa manuaalisesti, mutta jos sen jälkeen omistajaa vaihdetaan, uusi omistaja päivittyy myös vastuuhenkilöksi. Kun uusi toimeksianto on tallennettu, omistajatiedon muokkaus ei enää vaikuta Vastuuhenkilö-kenttään.
Toimenpiteen muodostus aktiviteetista, johon on liitetty useita työaikakirjauksia
- Ohjelmistossa on nyt mahdollista liittää useampia työaikakirjauksia samaan aktiviteettiin ja luoda aktiviteetista laskutettava toimenpide automaattisesti, kun se kuitataan tehdyksi.
- Tämä edellyttää erityisen aktiviteettityypin määrittämistä asetuksissa ja sille kahta valintaa: ”Työaikakirjaukset laskutetaan aktiviteetin kautta” ja Muodosta toimenpide automaattisesti, kun aktiviteetti kuitataan tehdyksi”.
- Kun työaikakirjaus on määritetty laskutettavaksi aktiviteetin kautta, ohjelmisto estää toimenpiteen luonnin työaikakirjauksesta, johon on liitetty kyseisen tyyppinen aktiviteetti. Yksittäiseen aktiviteettiin voidaan siten kerätä useita työaikakirjauksia, ja toimenpide muodostetaan automaattisesti vasta, kun aktiviteetti kuitataan tehdyksi. Toimenpiteen muodostamiseksi aktiviteetin keston tulee olla suurempi kuin nolla, ja aktiviteetin kokonaiskesto merkitään myös toimenpiteen kestoksi. Mikäli aktiviteetista puuttuu jokin toimenpiteelle pakollinen tieto (esim. toimenpidetyyppi), aktiviteetti kuitataan tehdyksi,mutta toimenpidettä ei muodostu.
- Jos aktiviteettityypissä työaikakirjaukset on määritetty laskutettaviksi aktiviteetin kautta, mutta toimenpiteen automaattimuodostusta ei ole määritetty, ohjelmisto näyttää käyttäjälle varoituksen, kun työaikakirjauksia sisältävää aktiviteettia ollaan kuittaamassa tehdyksi.
Älä tulosta erittelysivua maksukehotukseen -toiminnon selkeyttäminen
- ”Älä tulosta erittelysivua maksukehotukseen” -parametrin toimintaa on selkeytetty.
- Kun parametri on valittu vihreäksi, maksumuistutuksen tulostusparametreissa ”Tulosta erittelysivu” -valintaruutu on valitsematta. Valintaa ei voi muokata, joten maksumuistutukseen ei tulosteta erittelyä.
- Kun parametrin valinta on punainen tai harmaa, maksumuistutuksen tulostusparametrien ”Tulosta erittelysivu” -valintaruutuun alustuu arvo samoin kuin normaalilaskullakin. Valinta on muokattavissa, ja valinnan mukaan erittely joko tulostetaan maksumuistutukseen tai ei. Massatulostuksessa erittely tulostuu yksittäisten maksumuistutusten parametrien mukaan.
- Kun tulostetaan massana useamman toimipisteen maksumuistutuksia ja valitaan ”Tulosta kaikki samoilla asetuksilla”, parametri tarkistetaan päätoimipisteeltä. Jos erittely on päätoimipisteellä kielletty, erittelyä ei tulosteta sellaisillekaan maksumuistutuksille, joiden toimipisteellä se olisi sallittu. Jos taas erittely on sallittu päätoimipisteellä, mutta yksittäisen maksumuistutuksen toimipisteellä kielletty, erittelyä EI tulosteta kyseiselle maksumuistutukselle (kielto ylimäärittää aina).
Uusi Romeo-rajapinta ja Faksi-vaihtoehdon tilalle ”Sähköinen asiointi”
- Oikeusrekisterikeskus on poistamassa vanhan Romeo-rajapinnan, joten korvaushakemusten lähettämiseksi on kehitetty uusi rajapinta. Samalla korvaushakemuksen ”Tiedoksiantotapa avustajalle” -kentän ”Faksi”-vaihtoehdon tilalle on tullut ”Sähköinen asiointi”. Myös vanhojen korvaushakemusten ”Faksi”-valinta muuttuu automaattisesti sähköiseksi asioinniksi.
- Jos asiakkaalla on käytössään CSI-ohjelmistoversio, jossa tätä muutosta ei vielä ole, korvaushakemukseen valittu ”Faksi”-arvo siirtyy kuitenkin Romeoon sähköisenä asiointina.
Irtain omaisuus -ikkunaan tieto vastaanottajasta ja palauttajasta
- Irtain omaisuus -ikkunasta nähdään nyt myös tieto irtaimen omaisuuden vastaanottajasta ja palauttajasta. Uutta irtainta omaisuutta kirjatessa vastaanottaja on pakollinen tieto, jota voi vielä muuttaa, kunnes irtain omaisuus palautetaan. Palauttaja on pakollinen tieto irtainta omaisuutta palautettaessa eikä ohjelmistoon tallennettu tieto ole muokattavissa.
- Korjausversion päivityksen yhteydessä jokaiselle irtaimen omaisuuden riville päivitetään vastaanottajaksi ohjelmistoon tallentunut Luoja-kentän käyttäjä.
Oletus-alvin merkintä Hogia- ja Fortnox-integraatioiden tuomille kuluille (ruotsalaisasiakkaat)
Kun Fortnox/Hogia-kirjanpitojärjestelmän tositerivistä luodaan kulua CSI-ohjelmistoon eikä tositerivin oikea osto-alv ole tiedossa, ohjelmisto minimoi manuaalisten korjausten tarvetta toimimalla seuraavasti:
- Jos tositerivin kirjanpidon tili on listattuna kentässä ”Voucher Account Numbers to Import (Tax)” -> Kulun osto-alv:ksi asetetaan kotimaisen maksajan alv-asetusten mukainen alv-%, Veroton-valintaruutu: Ei valittu ja Läpilaskutus: Ei läpilaskutusta
- Jos tositerivin kirjanpidon tili on listattuna kentässä ”Voucher Account Numbers to Import (No Tax)” -> Kulun osto-alv:ksi asetetaan Veroton, Veroton-valintaruutu: Valittu ja Läpilaskutus: Ei läpilaskutusta
- Jos tositerivin kirjanpidon tili on listattuna kentässä ”Cost-forward Expenses Account (Tax)” -> Kulun osto-alv:ksi asetetaan kotimaisen maksajan alv-asetusten mukainen alv-%, Veroton-valintaruutu: Ei valittu ja Läpilaskutus: Maksajan verollisuuden mukaan
- Jos tositerivin kirjanpidon tili on listattuna kentässä ”Cost-forward Expenses Account (No Tax)” -> Kulun osto-alv:ksi asetetaan Veroton, Veroton-valintaruutu: Ei valittu ja Läpilaskutus: Ostotietojen mukaan
- Muissa tapauksissa (jos ei ole esimerkiksi tilejä määritetty, vaan pelkästään tositesarjasuodatus) käsittely on sama kuin ”Voucher Account Numbers to Import (Tax)” -kentän mukaan
Kotimaisen maksajan alv-kannan haku voidaan tehdä ehdoilla:
- Päiväys: Kulun päiväys, tai ellei tiedossa, kuluva päivä
- Verollisuus: Verollinen
- Toimipiste: Päätoimipiste