Hur använder jag en förskottsbetalning som redan har allokerats till ett ärende i kundens andra ärenden?
18. februari, 2019 | InbetalningEn förskottsbetalning som redan har allokerats till ett ärende kanske man också vill använda i andra av kundens ärenden. Hur går det till?
Om förskottet inte ännu har hunnit användas kan man tömma Ärendefältet i förskottsbetalningen. Då används förskottet också i andra ärenden där kunden är märkt som betalare.
Om förskottet redan har hunnit användas finns det två sätt att upphäva ärendekopplingen.
Antingen upphävs de gjorda allokeringarna på följande sätt:
- Annullera fakturan som förskottet har allokerats till (en kreditfaktura skapas).
- Avvisa den preliminärfaktura som ligger till grund för fakturan.
- Återställ statusen för de åtgärder som fanns på preliminärfakturan.
- Gå till förskottsfakturan och öppna mappen Allokeringar.
- Högerklicka på allokeringens rad och välj Upphäv allokering.
- Töm Ärendefältet på förskottsfakturan.
- Gör om hela processen från början (registrera en förskottsbetalning, skapa fakturorna och allokera förskottet till dem).
Alternativ:
- Markera en Återbetalning för den del av förskottet som inte använts (förklara för bokföraren att ingen återbetalning egentligen gjorts, utan att orsaken till markeringen ä ren korrigerande åtgärd för fakturan).
- Skapa en ny förskottsfaktura för den oanvända delen av förskottet (som markerades som återbetald), och låt Ärendefältet vara tomt. På så sätt är det möjligt att använda det överskridande, betalda beloppet för andra av kundens ärenden.
Sökord: Forskottbetalning allokering ärende