Kattohinnan määrittäminen
31. joulukuun, 2018 | HinnoitteluKattohinta on hyödyllinen silloin, kun asiakkaan kanssa on sovittu toimeksiannolle tietty maksimihinta ja sen ylityksestä halutaan joko varoitus tai esto uuden toimenpiteen syöttämiselle.
Ohjelmistoon voidaan määrittää, tuleeko kattohinnan ylityksen estää uuden toimenpiteen syöttäminen tai pelkästään antaa varoitus. Toimenpiteen syöttö voidaan myös sallia kattohinnan ylityksestä huolimatta. Silloin ohjelmisto ilmoittaa ylityksestä vasta koelaskun hyväksymisvaiheessa.
Jotta kattohinnan ylitys ei tule yllätyksenä, sille voidaan asettaa sopiva hälytysraja. Hälytysrajan ylittänyt toimeksianto listautuu omaan näkymäänsä, josta voidaan tuottaa hälytys toimeksiannon vastuuhenkilölle.
Kattohinta ja sen hälytysraja saadaan käyttöön seuraavasti:
1 – Määritä, miten ohjelmisto ilmoittaa kattohinnan ylityksestä
Määrityksen voi tehdä joko Toimipisteelle tai yksittäiselle toimeksiannolle.
- Toimipistetasolla määritys tehdään Asetukset > Toimipisteen asetukset > Toimipiste > Parametrit > Toimenpiteet/Toimenpiteen parametrit >Varoitus kattohinnan ylityksestä.
- Toimeksiantotasolla määritys tehdään valitsemalla toimeksianto ja parametrit > Toimenpiteet/Toimenpiteen parametrit >Varoitus kattohinnan ylityksestä.
Valittavissa olevat vaihtoehdot kummallakin tasolla ovat:
- Ei varoitusta: Ohjelmisto ei kattohinnan ylityksestä toimenpiteitä syöttäessä, vaan vasta koelaskun hyväksymisvaiheessa, jolloin se ehdottaa kokonaismuutoksen tekoa.
- Varoitus: Ohjelmisto ilmoittaa toimenpidettä tallennettaessa kattohinnan, sen, paljonko kattohinta ylittyy toimenpiteen tallennuksen jälkeen ja kysyy, haluaako käyttäjä jatkaa tallennusta. Vastaamalla ”Kyllä” toimenpiteen saa tallennettua kattohinnan ylityksestä huolimatta. Vastaamalla ”Ei” ohjelmisto pakottaa muuttamaan toimenpiteen Yhteensä-summaa.
- Virhe: Ohjelmisto antaa virheilmoituksen toimenpiteen tallennuksen yhteydessä ilmoittaen toimeksiannon kattohinnan, sen, paljonko toimenpiteen hinta ylittää kattohinnan ja kertoen, ettei kattohintaa ei voi ylittää. Käyttäjällä on valittavana ainoastaan OK, minkä jälkeen ohjelmisto pakottaa muuttamaan toimenpiteen Yhteensä-summaa.
2 – Määritä kattohinnalle hälytysraja
- Määritä toimeksiannon tiedoissa Laskutus-välilehdellä asiakkaan kanssa sovittu Kattohinta, esimerkiksi 10 000 € ja Kattohinnan hälytysrajaksi esim. 9000€, jotta lähestyvästä hintakatosta saadaan tieto ajoissa.
- Kun toimeksiantoon on tehty kirjauksia yli 9000 € arvosta, se listautuu Omat kattohinnan hälytysrajan ylittäneet –näkymään. Näkymän löydät Toimeksiannot-listalta.
3 – Määritä hälytys kattohinnan hälytysrajan ylityksestä
Lisää Omat kattohinnan hälytysrajan ylittäneet –näkymään muistutus, jotta tietty käyttäjä (esim. toimeksiannon vastuuhenkilö) saa tiedon hälytysrajan ylittymisestä.
- Valitse Näkymä-kentän perässä oleva Muistutus-ikoni
- Täytä avautuvaan Muistutus-ikkunaan tiedot siitä, kenelle muistutuksen tulee lähteä, monestako listalle päätyneestä toimeksiannosta ja mikä halutaan muistutuksen aiheeksi.
Muistutukset eivät tule näkyviin välittömästi muistutuksen erääntymisen jälkeen, vaan ohjelmistoon määritetyllä viiveellä. Muistutuksen tarkastusväliksi on voitu valita 15 tai 30 minuuttia, 1, 2 tai 4 tuntia, 1 päivä tai 1 viikko. Tämä määritys tehdään yleisimmin Toimipisteen asetuksissa (Asetukset > Toimipisteen asetukset > Toimipiste > Parametrit > Yleiset > Oletusarvot).
Ohjelmisto tarkastaa erääntyneet muistutukset määritetyn tarkastusvälin mukaan, näyttää niiden lukumäärän ohjelmiston vasemmassa alakulmassa ja tuo käyttäjälle ilmoituksen muistutuksista. Tuplaklikkaamalla muistutusriviä pääsee katsomaan esimerkiksi omia kattohinnan ylittäneitä toimeksiantoja.
Hakusanat: kattohinta maksimihinta hälytys